Szkolna biblioteka służy wszystkim uczniom, nauczycielom i pracownikom szkoły, a jej podstawowym zadaniem jest wspieranie wszystkich procesów edukacyjnych i wychowawczych w szkole oraz wspomaganie procesu samokształcenia nauczycieli.

Uczniowie mają do swojej dyspozycji dobrze zaopatrzoną czytelnię oraz trzy komputery z dostępem do Internetu. W ramach działań promujących czytelnictwo realizowane są lekcje biblioteczne  w szkole i w zaprzyjaźnionych bibliotekach w Pabianicach oraz w Łodzi, a także spotkania z pisarzami i przedstawicielami wydawnictw.

Od kilku lat biblioteka moderuje udział w ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta Dzieciom”, zapraszając do całorocznej współpracy absolwentów, prowadzone są zajęcia poprawiające technikę czytania, wysławiania się oraz poprawnego posługiwania się warsztatem informacyjnym (encyklopedie, słowniku, leksykony).

W odpowiedzi na potrzeby nauczycieli oraz uczniów tworzona jest biblioteczka terapeutyczna, systematycznie uzupełniana nowościami z rynku wydawniczego. Dynamicznie przebiega proces komputeryzacji zbiorów przy wykorzystaniu popularnego w szkołach systemu „MOL”. Zasoby biblioteki szacowane są na ponad 16 000 woluminów.

Funkcję nauczyciela bibliotekarza pełni mgr Dorota Olejnik, która jest także opiekunem szkolnej gazetki internetowej „”Piątka” na piątkę”.

Statut szkoły:

1.  Biblioteka szkolna służy realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły oraz wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli. Jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, w tym do korzystania z innych typów bibliotek i ośrodków informacji.
2.  Biblioteka służy wszystkim uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły oraz rodzicom uczniów.
3.  Biblioteka jest zlokalizowana w miejscu łatwo dostępnym dla wszystkich czytelników. Zajmuje pomieszczenie, w którym mieści się wypożyczalnia oraz szkolne centrum multimedialne wraz z czytelnią. Zasady korzystania z nich określa regulamin centrum multimedialnego. Godziny pracy biblioteki zatwierdza dyrektor szkoły.
4.  Biblioteka szkolna gromadzi książki, czasopisma i inne materiały niezbędne do realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły. W wypożyczalni znajduje się księgozbiór podstawowy i podręczny. Część księgozbioru znajduje się również w pracowniach.
5. Księgozbiór ustawiony jest w układzie działowo - alfabetycznym:
     1)  lektury do języka polskiego według klas;
     2)  księgozbiór podręczny, literatura popularnonaukowa, naukowa, fachowa - według systemu UKD;

     3)  beletrystyka dla dzieci i młodzieży - według działów oznaczonych symbolami literowymi;
     4)  roczniki czasopism według alfabetycznej kolejności tytułów.
6. Wszystkie materiały biblioteczne opatrzone są sygnaturą.
7. Prowadzone są katalogi: alfabetyczny i rzeczowy. W bibliotece znajdują się również kartoteki: tekstowa i bibliograficzna.

8. Zbiory udostępniane są do domu oraz w kąciku czytelniczym.

9. Obowiązki nauczyciela – bibliotekarza:

     1)  udostępnianie  książek i innych źródeł informacji:

a)       udostępnienia zbiorów w wypożyczalni i czytelni,

b)       udostępnianie i przechowywanie oraz dystrybucja podręczników ministerialnych ( zgodnie z

regulaminem zatwierdzonym prze dyrektora szkoły),

c)       udzielanie informacji dotyczących książek,

d)       indywidualne doradztwo w doborze lektury;

     2)  tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł 

            oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:

a)       organizacja warsztatu informacyjnego (wydzielenie księgozbioru podręcznego, prowadzenie 

                            katalogów, kartotek, teczek tematycznych, zestawień bibliotecznych),

b)        umożliwienie korzystania  z komputerów z dostępem do Internetu znajdujących się w czytelni biblioteki,

c)       udostępnianie czytelni oraz warsztatu informacyjnego biblioteki,

d)       zapewnienie kompleksowej (merytorycznej i technicznej) pomocy i wsparcia przy poszukiwaniu oraz selekcji informacji ,

e)       prowadzenie prostych form instruktażowych na temat korzystania z komputerów oraz programów dostępnych w bibliotece;

     3)  rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów oraz wyrabianie  i pogłębianie u uczniów nawyku
          czytania i uczenia się:

a)       prowadzenie zajęć przysposobienia czytelniczego i informacyjnego przy współpracy z      

wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,

b)       opieka nad zespołem uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w  pracy,

c)       organizowanie imprez czytelniczych ( w tym konkursów),

d)       organizowanie wyjść na lekcje biblioteczne do innych bibliotek (miejska, pedagogiczna),

e)       organizowanie wycieczek do innych instytucji kultury, które mają bezpośredni wpływ na rozwój zainteresowań czytelniczych u uczniów ( np. teatr, kino, muzeum),

f)        informowanie o nowościach czytelniczych ( na przykład na łamach szkolnej gazetki internetowej),

g)       organizowanie spotkań z pisarzami lub innymi przedstawicielami kultury,

h)       rozmowy na temat literatury podczas przebywania uczniów w czytelni;

       4)  organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:

a)       promowanie  imprez kulturalnych organizowanych w szkole i środowisku lokalnym,

b)       zachęcanie uczniów do czynnego udziału w życiu szkoły i miasta,

c)       wspieranie szkolnej samorządności;

      5) odpowiadanie za stan powierzonych  zbiorów:

a)       gromadzenie zbiorów – zgodnie z potrzebami szkoły,

b)       ewidencja zbiorów – zgodnie z obowiązującymi przepisami,

c)       opracowanie zbiorów ( klasyfikowanie, katalogowanie, opracowanie techniczne),

d)       selekcja zbiorów ( materiałów zbędnych i niszczonych);

      6) sporządzanie planu pracy, harmonogramu zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz 

          okresowe i roczne sprawozdania z pracy;

      7) prowadzenie dziennej, miesięcznej, okresowej i rocznej statystyki wypożyczeń, dziennika pracy 
          biblioteki, ksiąg inwentarzowych, rejestru ubytków, kart akcesyjnych czasopism, ewidencji wypożyczeń.

10. Zasady współpracy bibliotekarza z:

     1) uczniami:

a)       przygotowanie uczniów do samokształcenia i rozwijanie kultury czytelniczej,

b)       rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,

c)       poradnictwo w wyborach czytelniczych,

d)       pomoc uczniom w rozwijaniu własnych zainteresowań,

e)        pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów, sprawdzianów oraz uczniom mającym trudności w nauce,

f)        systematyczna współpraca z łącznikami klasowymi,

g)       angażowanie dzieci w akcje propagujące czytanie, konkursy i inne zajęcia w bibliotece szkolnej;

     2) nauczycielami:

a)       udział w realizacji zadań programowych szkoły poprzez dostarczanie źródeł i
 opracowań na lekcje i zajęcia, szkolenia, uroczystości itp.,

b)       ustalanie tytułów oraz harmonogramu omawiania przez poszczególne klasy lektur obowiązkowych,

c)       uzgadnianie z nauczycielami zakupów nowości, gromadzenie zbiorów według ich potrzeb,

d)       propagowanie nowości czytelniczych ,

e)       współudział w organizacji imprez szkolnych, konkursów ,

f)        udostępnianie nauczycielom prowadzącym koła zainteresowań odpowiedniej literatury,

g)       pomoc nauczycielom studiującym i doskonalącym się w zawodzie,

h)       w porozumieniu z pedagogiem szkolnym gromadzenie i udostępnianie literatury

pomocnej w pracy z dziećmi mającymi trudności w opanowaniu określonych umiejętności,

i)        konsultowanie postępów czytelniczych z wychowawcami klas I-III oraz z nauczycielami języka polskiego, informowanie wychowawców o czytelnictwie uczniów,

j)        współpraca w procesie wychowania uczniów ( zasady savoir vivre, kindersztuby, odpowiedniego zachowania);

        3) rodzicami:

a)       informowanie o postępach czytelniczych uczniów,

b)       popularyzowanie literatury,  udzielanie informacji na temat literatury dla dzieci i młodzieży,

c)       informowanie o działaniach prowadzonych w bibliotece,

d)       przekazywanie informacji o strukturze zbiorów, wychowaniu czytelniczym w rodzinie, sposobach zachęcania do czytania i doradztwa w wyborach czytelniczych,

e)       udostępnianie literatury pedagogiczno- wychowawczej zainteresowanym rodzicom,

f)        współpraca w celu poprawy jakości usług świadczonych przez bibliotekę szkolną;

         4) innymi bibliotekami:

a)       uzgadnianie wspólnych imprez czytelniczych,

b)       organizowanie wycieczek do innych bibliotek,

c)       wymiana materiałów bibliotecznych,

d)       przeprowadzanie wspólnych zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej,

e)       zapraszanie pracowników bibliotek na apele lub imprezy czytelnicze,

f)        wymiana scenariuszy zajęć i doświadczeń w pracy z dziećmi,

g)        spotkania pracowników biblioteki szkolnej i publicznej, mające na celu wymianę informacji o
 uczniach, celem lepszego zaspokajania ich potrzeb w pracy indywidualnej z nimi.

 11. Nauczyciel bibliotekarz uzgadnia z dyrektorem propozycje dotyczące rozwoju biblioteki, plan pracy,

imprezy czytelnicze, program przysposobienia czytelniczego, organizację udostępniania zbiorów.

12. Rada pedagogiczna dokonuje analizy działalności biblioteki i ocenia stan czytelnictwa uczniów, formułuje wnioski dotyczące usprawniania pracy biblioteki.

13. Opiekunowie pracowni, w których znajduje się wydzielony księgozbiór biblioteczny, ponoszą za niego odpowiedzialność.

14. Szczegółowe kwestie związane z funkcjonowaniem biblioteki szkolnej określa Regulamin Biblioteki Szkolnej.